"Na początku stworzenia Bóg stworzył ich jako mężczyznę i kobietę: dlatego opuści człowiek ojca swego i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwoje, lecz jedno ciało. Co więc Bóg złączył, tego człowiek niech nie rozdziela!" (Mk 10,6-9)
Narzeczeni zgłaszają się w parafii zamieszkania narzeczonej lub narzeczonego osobiście trzy miesiące przed zawarciem małżeństwa.
W kancelarii parafialnej przedstawiają osobiście następujące dokumenty:
1. Metryki chrztu do ślubu kościelnego (ważność wydania: 3 miesiące przed datą ślubu)
2. Dowody osobiste
3. Zaświadczenie o katechizacji przedmałżeńskiej
4. Zaświadczenie o Bierzmowania
5. Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa z Urzędu Stanu Cywilnego w 3 egzemplarzach .
6. Zaświadczenia o wygłoszonych zapowiedziach
7. Dane świadków: Imię i Nazwisko, dokładny adres zamieszkania, wiek.
8. Osoby z poza parafii – powinny przynieść licencję na zawarcie Sakramentu Małżeństwa.
Wyjaśnienie dotyczące Licencji-(wszystkie sprawy formalne związane z tym sakramentem narzeczeni załatwiają w swoim parafialnym Kościele. Na podstawie złożonych dokumentów ks. Proboszcz danej parafii wystawia licencję na zawarcie Sakramentu Małżeństwa w innej parafii).
Jeśli ks. Proboszcz z parafii narzeczonych nie zechce wystawić licencji – proszę wziąć od niego pisemne pozwolenie na sporządzenie wszystkich spraw związanych z Sakramentem Małżeństwa w parafii, w której Sakrament Małżeństwa będzie zawarty.
9. W przypadku wdowców - metryka śmierci współmałżonka.
Rozmowa duszpasterska przed ślubem w 2 etapach:
- Spisanie protokołu przedślubnego oraz wystawienie zapowiedzi, inne ustalenia szczegółowe (trzy miesiące przed zawarciem małżeństwa)
- Rozmowa duszpasterska 4 – 5 dni przed ślubem (gdy wszystkie dokumenty zostały złożone np. zapowiedzi, zaświadczenia o odbytych naukach przedślubnych, inne brakujące w dniu spisywanie protokołu).